Wednesday, September 7, 2011

jona oh jona

apelah nasib...
biarlah blog ini menjadi pendengar setia luahan hati aku....
ok...
aku nak ckp....
aku sgt penat.......
aku sgt stresss.....
air mate ni ni dah entah kali ke brapa ntah jatuh.....
aku nak lepaskan kan ape yg aku rasa kat sini
harap2 dpt kurangkan beban dan aku trus smangat nak keje
bermula dr hari ahad itu hari...
aku kena double shiff
wad masih terkawal tp penat tak payah cite la
isnin msk keje ptg...
tp seyes aku mcm kena culture shock bile smpi wad
huru hara wad tu...
sampaikan satu hari tu ade 13 admittion
yes 13
sedangkan kat dlm wad dah full!!!
pending dkt ed belambak
bile ckp katil penoh aku plak kene mrh balik dgn sister....
ape lah nasib....
menghuru harakan lg keadaan bile aku terpaksa past keje aku sbb
nak kene pergi hospital pantai
tp aku past pd org yg incharge pagi td
dia kena double shiff
dah la byk keje tak buat...
tetiba tak jadi
then minah tu boleh pas balik bulat2 kat aku tnpa rase bersalh....
terkial2-kial aku buat keje
tetiba sister wat muke kesian utk aku double shiff  bak iaitu pagi mlm....
subhanallah....
sbg org baru...korang brani ke nak ckp tak
gagah juga pergi keje pg smalam....
dan mlm aku msk keje lg....
dan 6.45 am ade patient colapse...
dan krn peristiwa ni ade dpt 1000 pengajaran......
pertama:dont u ever take for grated....
dah tau diri tu jona masih lg tak sedar2 qilah....
dr student dulu..asal terpikir je nak wat jahat...confirm tak lps
sedangkan dak2 laen relak jer....
tp bile turn aku nak cuba....kantoi...
dan mlm td tugas aku adalah check trolly emergency...
slama ni bile aku check btol2 smpi rase buang mase...takde ape plak jd
tp bile mlm ni la br nak wat ngelat sket.....trus jadi...
mcm2 brg takde atas troly...
nasib boleh crk tp lmbt....
sedangkan dr kol brapa dah kami dah ckp pade dr oncall
keadaan makcik tu
tp wat tak tau jer....
patient smpt intubate dan aku membanging....
slama ni jd student....
bile ade yg colapse...tgk dr luar jer...
time ni mmg 3 org jer  stuff kenalah attend...
betapa takotnye aku masa tu smpi skung tgn aku tak berhenti menggigil.......
hampir kol 9 td br aku smpi umah
menolong ape yg patut...
naek jer bus sister call bertanya kan itu ini...
kat sini pon aku blaja bhw hidup jgn mengharapkan org laen
\betapa aku m`harapkan student wat catitan tu...
satu benda pon tak buat....
bkn la nak mengata tp kolej2 swasta yg mengsupplier nusing
please take note ye...
anda sedang melahirkan 
a dangerous nurse 
student yg dah sem 7,
dah nak habes dah
injection pon tak pandai...
habes
berdarah tgn aunty tu......
naek takut aku....
dah nak msk keje...tp gaya mcm bdk sem satu lg...
sedih tgk..bersuruh br bergerak..
dulu mrh2 ke junior pon..pndi jgk dorang wat keje
hai........
tu la qilah..
dulu sebok sgt ckp biarlah posting memana jnji jgn medical
kerja byk tp gaji sama jer...
kan dah kena
kerana mulut badan binasa...
badan,hati dan minda...
please stay strong......
takpelah qilah........iklaskan hati utk trus bekerja....
penat sekejap jer...
diri blom biasa......
ok
tu sume ayat penyedap ati jer.....

No comments:

Post a Comment

Followers

About Me

My photo
wanna know about me?i`m just a normal person...nothing special....i got such a happy family and i have a good friends....hem....org ckp mulut sy kepoh sket....senang masuk dgn org yg br kenal?ye ke??for me kalo org tu ramah dgn kite....sy ramah la balik dgn dia...takkan nak wat sombong plak kan??mgkn jgk berkait rapat dgn kerjaya saya as a nurse...so kena byk ckp sket la.......so wish me luck k?