Sunday, January 8, 2012

unplanned trip

biler org tau jer psl  ni...
bende first yg dorang akn ckp adalah..
ko ni kuat berjln btol kan????
pegi sini lah....
sana lah....
muahahahahaha....
mgkn boleh dikatakan hobi?????
tak slh kan?????
tp yg kali ni punye mmg btollah tak rncg weiii....
roster tetibe plak dpt cuti lebih tnpe dipinta...
yg makcik plak wat twrn jln2 ditanggung 100%...
mmg muke ni tak lps peluangla kan?
blk dr keje mlm...tros la siap2 gi tbs...
ok...
slalu kalo blk mlk pon plg cpt smpi dlm 1 jam 30....
tgk2 bus aku naek ni 1 jam dah smpi ???
siap terbabas plak tu...
dr nak benti alor gajah...
dah smpi ke rumbia dah aku....
pg bsknye kol 10 lebeh grk gi jeti ke dumai...
erk???
mane tu????
blurghhhh......
aku pon tak tau wei.....yg aku tau kan indon.....
makcik aku ckp perjlnn nye mcm ni...
melaka gi dumai.....
dr dumai gi pekan baru....coz ade urusan dkt kedutaan
then gi batam...
perghhhh!!!!biar btol ni....
so...
dr mlk tu ke dumai naek ferri....
hambek mase dlm 2 jam lebih....

yg tak bestnye....dok seblh org yg tak betol...
dan....
majoriti adlh rakyat sana dan travel reramaikan.....
agak la tak slesa.....
then kami smpi dlm 1 lebih waktu sana...
disbbkan ni mmg first time kami smpi...
blurrr thp tak hengat la....
naseb ade yg sedia membantu....
so tanya sini tanya sana....
kami dpt la transport utk ke pekan baru....
naek keta.....
sblm tu jom pi melantak dulu...
dudk je dlm kedai mkn tu dia tanya nak hidangkan ke??
skali.....
ok.....
agk terkezut jgk....
tp sbnrnye dia hidangkan sume lauk yg ade...
tp dia kire ape yg kite mkn jer...
seyesle......sedap weeeeiiiiiiiii
hehehehe

ok...dah sudah tu kami pon tggu la keta yg nak bwk kitowg ni....

mase ni dlm kpl msg2 hengat dumai ke pkn br tu dekat jer...
tetibe dia ckp mamat yg bwk tu ckp..
dlm mahgrib kite smpi...
huh???maghrib...???
tp skung br kol 2......
ok ....5jam seh!!!!
5 jam!!!!!!
tu mcm kl johor tu...
dan perjlnn dia....
subhanallah.......sumpah tak tau nak cite mcm mane....
jln dia SGT teruk!!!!berlobang sana sini.....
4 kali ganda lg trok banding jln
masa aku gi sbh dulu tu...
dgn keadaan muke bumi yg bukit bukau lg...
seyes aku mabok....
ni kalo bwk azi ni mesti pucat lesi aku rase muke bdk tu....
lg satu driver dia.....
wooooooo....
aku rase kalo shaz ade dlm keta ni mau tak cukup nafas dia jerit......
aku sndri mmg tak brani nak pndg dpn....
dgn lajunye...
potong kreta slmba gile.....
sdgkan kreta arah b`tentangan sesaat dua jer dr kite...
perghhhh...mmg nak gugur la jntong aku.....
smpi pkn baru dlm kol 7 lebih....
pndglah papan tande...
nak jgk tau kat mane ni???
erk???
riau???
pkn baru tu kat riau ke????

seyes bdn dah flat dah rase........
bsk pg kami bgn awal2 kengkonon nak smpi awl ler
kat kedutaan tu.....






sblm ape pe sarapan dulu yeee.....
ok bile tibe jer kat konsulat tu....
ropenye urusan tu hanya boleh dibuat kat kedutaan jakarta jer....
ok fine!!!!!
pegi balik jer dah nak mkn 10 jam...
berdiri kat kedutaan tu 10 minit jer?????
mmg sukeeeeee sgt.....




so....kami pon hambek keputusan utk jenjln...
jenjln sgt la......sbb tak tau nak pegi mane.....
jam br kol 8.30 kot...
nak naek ape......
seyes takde tujuan...





ni namenye oplet......
salah satu kenderaan awam yg murah ler kat sini.....
kihkihkih...
exited seh naek....


jenjln pon tak lama...
sbb memikirkan yg kami kene tempoh 5 jam lg utk ke dumai balik
sbb kat situ jer ade pelabuhan yg ke malaysia...
dan ferri cuma sehari skali jer....
so kenelah bermlm kat dumai plak...
niat mmg nak tros blk jer...
tp paklong aku soh jgk kami pegi jejln kat batam...'
walau sdh diterangkan dgn jauhnye...
tambg lg...
ttp jgk soh kami pegi...
so kami hanya mengikut arahan...
setelah sekali lg 5 jam mabok dlm keta...
pg tu kami naek ferri utk ke batam plak....
dan nak tau tak brapa lama hambek mase...????
8 JAM!!!!!
8jam kami dok dlm ferri tu utk ke batam!!!!!
warghhhh!!!!!!mmg gilerkan...
bertolak 7.30 pagi...smpi kol 3 lebih.....
naseb tak muntah ijau aku....

muke org dah rase cam nak terjun kuar ferri ni...

smpi kat batam...habes pusing2 crk hotel......
mlm new year kan????
ramai tourist t`utama org singapore ske dtg sni...
naseb jmpa jgk.....
dan spnjg hidop 23 tahun ni lah first time new year kat tmpt org...
walaupon sbnrnye 10 lebih dah hanyut dah...
tak larat nak tggu countdown ke hape.....
bsk pg kami jln2 dkt pasar dia...
tp bende yg aku crk adelah street food!!!


bakso...gado-gado....bubur ayam...kuih2..
sume aku beli....
muahahahahahaha............sgt heaven...

tgh hari tu kami geraklah pi jeti batam utk balik malaysia....
n bleh plak makcik aku ni tertinggal plak passport kat hotel.....
huwargh!!!!
panic kot....
tros dia patah balik pi hotel n aku tggu dgn adeq
niat hati nak pi jenjln kat mall sebelah...
skali tgk....
"alamak deq...pasport kite kat cik lili la"
takot la plak nak jln jauh kan??
dan makcik aku mmg ckp dia xbg pasport tu pon sbb taknak 
aku jln jauh2...
adoiiiii


smpi johor dlm kol 4 lebih...
disbbkan paklong yg nak hambek kami x smpi2 lg...
so kitorg pi ler jnjln kat city square...
weeewit...
lama kot tak jln cs ni.....
windu siot......
teringat time2 student dulu......
smpi mlk dlm kol 12 lebih.....
then bsk pg paklong hantar blk kl kol 12 tgh br smpi ampg...
then siap pi keje ptg plak...
terbaeeeek kan???
giler pnt nak mampos.....

kalo tgk mmg tak byk gmbo pon kan?
sbb mase byk habes kat perjlnn jer...
mlm pertama pkn baru
mlm kedua dumai
mlm ketiga batam....
4 hari kat indonesia m`buatkan aku sdr
betapa aku sgt bertuah jd rakyat malaysia...
walaupon kite tak sesempurna mana
tp kite 10 kali ganda lebih bernasib baek dr dorang....
spnjg cite...mcm lebih byk merungut jer kan???
tp this is what we call pengalaman..
experience is the best teacher kan??
walaupon tmptnye tak se gah sini...
tp snjg perjlnn, org sane sgt2 prihatin...
tiap kali bile kami tgh buntu...
mesti ade yg dtg hulurkan bantuan...
alhamdulillah......


p/s:makcik sy soh sy smpn duet nak tmn dia pi jakarta plak...
erk???

No comments:

Post a Comment

Followers

About Me

My photo
wanna know about me?i`m just a normal person...nothing special....i got such a happy family and i have a good friends....hem....org ckp mulut sy kepoh sket....senang masuk dgn org yg br kenal?ye ke??for me kalo org tu ramah dgn kite....sy ramah la balik dgn dia...takkan nak wat sombong plak kan??mgkn jgk berkait rapat dgn kerjaya saya as a nurse...so kena byk ckp sket la.......so wish me luck k?